Історія підприємства

Державне підприємство «Миколаївський авіаремонтний завод” НАРП “було засновано 29 вересня 1939р. на базі авіаремонтних майстерень при училищі пілотів “Главсевморпути”, яке потім змінило назву на “Військово-Морське авіаційне училище ім. Леваневського”, м. Миколаїв.

У період з 1939 по 1941 роки авіаремонтні майстерні виконували ремонт літаків У-2, Р-5, МБР-2, Р-6, Р-10 та авіаційних двигунів М-11, М-17, М-22, які перебували на озброєнні військово- морської авіації. У липні 1941 р. у зв’язку із загрозою окупації м. Миколаєва військами фашистської Німеччини, авіаремонтні майстерні евакуюються на ст. Безенчук Куйбишевської області.

У 1942 – 1943 роках в майстернях проводиться збирання 40 літаків Р-10 і 12 літаків Пе-2, які після складання, доведення і випробувань відправлялися на фронт.

Після звільнення України від німецько-фашистських загарбників у вересні-грудні 1944 року майстерні передислокуються в с. Степанівка Херсонської області, де і перебували по 1949 рік. У цей час виконується ремонт літаків Ту-2, Іл-4, ПО-2, двигунів М-17, М-11, М-105, М-100.

8 січня 1947 авіаремонтні майстерня при ВМАУ ім. Леваневського переформовані в 793 авіарембазу. Було присвоєно умовне найменування “військова частина 69223”.

У вересня 1949 року 793 авіарембаза перебазується до нового місця дислокації у м. Миколаїв на станцію Кульбакіно. Чисельність авіарембази становила 250 осіб військовослужбовців і близько 150 осіб вільно найманих. У цей час проводиться ремонт літаків Пе-2, Іл-4, Ту-2 і двигунів АШ-82, АШ-88Б.

На початку 50-х років 793 авіарембаза освоїла ремонт літаків Лі-2, Іл-28 і двигуна ВК-1. У зв’язку з чим з’явилася гостра необхідність у розширенні виробничої бази.

Воістину переломними в житті заводу стали кінець 50-х початок 60-х років. Починається освоєння нового покоління літаків Ту-16 і двигунів РД-3М-500. Нарощуються виробничі потужності, завод стає одним з провідних підприємств авіації ВМФ.

Директивою Головного штабу ВМФ від 17 лютого 1960 793 авіарембаза реформована в 328 завод з підпорядкуванням його начальнику 33 навчального центру авіації ВМФ.

Другим значним етапом в житті підприємства стало освоєння ремонту літаків Ту-95. Перший літак цього типу, після виконання ремонтних робіт, обльотаний випробувальним польотом у 1972 році. Враховуючи виробничі можливості, підготовленість фахівців, розташування поряд заводу «Зоря», Командування ВМФ в 1965 році ставить перед нашим підприємством задачу приступити до освоєння ремонту морських газотурбінних установок (ГТУ).

Отже, починаючи з 1963 р. 328 завод ремонтує: літаки Ту-16 різних модифікацій, а також авіадвигуни АМ-3, РД-3М, РД-3М-500, морські двигуни ГТУ-2, ГТУ-2А, ГТУ-2М, Д -2Б, М-2.

У період з 1972 по 1977 роки крім літаків Ту-16 освоєний ремонт літаків Ту-95 РЦ, а з 1978 року Ту-142. У зв’язку з важливістю поставлених завдань, обсягами виробництва з ремонту літаків Ту-16, Ту-95, Ту-142, авіаційних двигунів і морських ГТУ, радіоелектронного, навігаційного обладнання та озброєння значно розширюється виробнича база, оновлюється верстатне і стендове обладнання, ведеться підготовка та навчання фахівців, активно будується житло та об’єкти соціальної сфери.

Початок 80-х років увійшло в історію заводу як новий етап в освоєнні ремонту літака третього покоління Ту-22М.

З жовтня 1985 328 АРЗ (в / ч 69223) перепідпорядкований Головнокомандувачу ВМФ СРСР.

У зв’язку з розпадом СРСР в 1992 році підприємство входить в структуру ремонтної мережі Міністерства оборони України і підпорядковується ВПС ЗС України. Значно скорочуються обсяги виробництва.

У цей час перед керівництвом заводу, трудовим колективом стоять складності і життєво важливі завдання: збереження виробництва і фахівців, збереження свого призначення як ремонтного авіаційного підприємства, підготовка і організація виробництва з випуску багатьох товарів народного споживання.

У період з 1993 р. колектив заводу в рекордно короткі терміни освоює ремонт літака Су-24 всіх модифікацій, освоює і виконує ремонт авіаційних двигунів НК-8-2У, Д-30КП, АІ-8, ТА-6А, М-14П, М -14В26, обладнання літаків цивільної авіації (Ан-12, Ан-24/26, Ан-32, Іл-18, Іл-38,    Іл-62, Як-40/42, Ту-134, Ту-154), виконуються ремонт та регламентні роботи на літаках типу Іл-76.

У 1996 р. найменування в/ч 69223 замінено на в/ч А-4475 “Державне підприємство Міністерства оборони України” Миколаївський авіаремонтний завод “НАРП”.

 

У 1999-2000 роках Конструкторським бюро заводу був сконструйований надлегкий літак “НАРП-1”. У 2000 році виготовлений перший літак. У 2000-2002 роках надлегкий літак “НАРП-1” пройшов заводські і державні льотні випробування, процедуру сертифікації результатом яких стало отримання Сертифікату типу та Сертифікату виробництва. З 2002 року налагоджено серійне виробництво літаків “НАРП-1” на підприємстві.

У 2006 р. ДП “НАРП” входить до складу Державного господарського об’єднання концерну “Авіавоєнремонт”. Також у 2006 році за розпорядженням Кабінету Міністрів України на території заводу був відкритий пункт пропуску через державний кордон, що дозволило приймати і відправляти літаки з-за кордону, які прибувають для ремонту та технічного обслуговування на аеродром базування підприємства «Кульбакіно».

З 2008 р. завод починає освоювати контрольно-відновлювальний ремонт літаків Іл-76МД, Іл-78, а також ведуться роботи з освоєння капітального ремонту двигунів Д-30КП (КП-2).

У 2011 р. Державне підприємство “Миколаївський авіаремонтний завод” НАРП “увійшло до складу державного концерну «Укроборонпром».

На сьогоднішній момент підприємство виконує:

  • Контрольно-відновлювальний ремонт літаків Іл-76МД, Іл-78 і середній ремонт агрегатів заправки УПАЗ, для чого створена унікальна стендова база;
  •  Середній ремонт літаків Су-24 всіх модифікацій. Проводиться розширення виробничих потужностей, що дозволяють виконувати збірку комплектів обладнання для модернізації літаків типу Су-24;
  • Розширений середній ремонт двигунів Д-30КП (КП-2);
  • Капітальний ремонт допоміжних силових установок ТА-6А (А1, Б, В), ТА-6В, ТГ-16М, АІ-8, газотурбінних установок М2БЕ, Д2Е, Д2К, М8Г, Д3Е, М5Е, М7К, газотурбінних двигунів ДР59Л, ДО -14, ДЖ-59Л2 (Л3). Також триває робота з освоєння капітального ремонту двигунів Д-30КП (КП-2), розширення переліку устаткування, що ремонтується літаків цивільної авіації.